Spanish language learning forums

Spanish language learning forums (https://forums.tomisimo.org/index.php)
-   Translations (https://forums.tomisimo.org/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Doy pie con bola, los pañuelos punzó (https://forums.tomisimo.org/showthread.php?t=6523)

Doy pie con bola, los pañuelos punzó

katerina December 13, 2009 09:32 AM

Doy pie con bola, los pañuelos punzó

Hola ! How could we translate the sentence "La verdad es que yo me pongo a pensar y no doy pie con bola..." ?
and also what could mean the statement
"Para mí que todo empezó cuando los pañuelos punzó "?

Muchas gracias:rolleyes:

Perikles December 13, 2009 09:55 AM

Quote:

Originally Posted by katerina (Post 64936)
Hola ! How could we translate the sentence "La verdad es que yo me pongo a pensar y no doy pie con bola..." ?

The truth is that I start thinking and I can't get a thing right.

For me everything started when he punched holes in handkerchieves (that can't be right :thinking:)

irmamar December 13, 2009 10:56 AM

No doy pie con bola means (always negative) that I'm not able to do anything right, I'm doing mistakes, etc.

Punzó is a colour, this is bright red, like fresh blood (although this word is not commonly used).

:)

Perikles December 13, 2009 11:53 AM

Quote:

Originally Posted by irmamar (Post 64941)
I'm doing mistakes,

I'm making mistakes :p:)

irmamar December 13, 2009 11:55 AM

Quote:

Originally Posted by Perikles (Post 64952)
I'm making mistakes :p:)

¿Lo ves? Yo nunca miento :D :p

Perikles December 13, 2009 11:56 AM

Quote:

Originally Posted by irmamar (Post 64953)
¿Lo ves? Yo nunca miento :D :p

:lol::lol::lol:

katerina December 14, 2009 03:56 AM

Thank you all for contribution.
Katerina

chileno December 14, 2009 10:38 AM

¿Angélica? :D

or maybe Elaina?

AngelicaDeAlquezar December 14, 2009 11:26 AM

@Hernán: cómo te das maña para hacerme morder la carnada... :lengua:

Within a clear context, everything is easier to understand and explain:

Quote:

Los dioses más fuertes son los de África. Yo digo que es positivo que volaban. Y hacían lo que les daba la gana con las hechicerías. No sé como permitieron la esclavitud. La verdad es que yo me pongo a pensar y no doy pie con bola. Para mí que todo empezó cuando los pañuelos punzó. El día que cruzaron la muralla. La muralla era vieja en África, en toda la orilla. Era una muralla hecha con yaguas y bichos brujos que picaban como diablo. Espantaron por muchos años a los blancos que intentaban meterse en África. Pero el punzó los hundió a todos. Y los reyes y todos los demás se entregaron facilito. Cuando los reyes veían que los blancos, yo creo que los portugueses eran los primeros, sacaban los pañuelos punzó como saludando, les decían a los negros: «Anda, ve a buscar pañuelo punzó, anda.» Y los negros embullados con el punzó corrían como ovejitas para los barcos y ahí mismo los cogían.

As it's been said before, "no dar pie con bola", in this case, means not to understand anything. Why those mighty gods allowed slavery, is something the speaker cannot understand.

"Todo empezó cuando los pañuelos punzó": It all started with the crimson scarfs.
The speaker thinks slavery started once the slave-traders found that the Africans liked red scarfs with which they lured them and made them prisoners.

María José December 14, 2009 01:37 PM

Quote:

Originally Posted by katerina (Post 64936)

But what does that second expression mean? Oops, sorry Angélica, I hadn't read your explanation. Very interesting by the way.

chileno December 14, 2009 03:58 PM

@Angélica: :rose::rose::rose::rose: :angel:

katerina December 21, 2009 06:12 AM

A todo-as muchas gracias .Feliz Navidad .

All times are GMT -6. The time now is 07:24 AM.