PDA

Parlem catalá

View Full Version : [Catalan] Parlem catalá

Pages : [1] 2 3

phanmo
September 26, 2009, 04:49 AM
Hi ha uns altres qui parlen catalan?

pjt33
September 26, 2009, 08:22 AM
No lo parlo, però poc l·legir-lo.

irmamar
September 28, 2009, 02:00 AM
El català és la meva segona llengua. Encara que no és la meva llengua materna, porto molts anys vivint a Catalunya. L'entenc millor que el parlo i el parlo millor que l'escric. Però més o menys em defenso.

No és molt freqüent trobar gent que sàpiga català sense viure a Catalunya. Estàs potser en una zona francesa de parla catalana? El català d'aquestes zones de França té molt accent francès.

Una salutació :)

ROBINDESBOIS
September 28, 2009, 03:03 AM
Jo comienzo a estudiarlo este año. Ya os haré preguntillas OK.

irmamar
September 28, 2009, 04:22 AM
I thought you were from Burgos, Robin :thinking:

poli
September 28, 2009, 05:27 AM
El català és la meva segona llengua. Encara que no és la meva llengua materna, porto molts anys vivint a Catalunya. L'entenc millor que el parlo i el parlo millor que l'escric. Però més o menys em defenso.

No és molt freqüent trobar gent que sàpiga català sense viure a Catalunya. Estàs potser en una zona francesa de parla catalana? El català d'aquestes zones de França té molt accent francès.

Catalan is my second language. It is not my mother language, but I have
lived in Catalonia for many years. I understand it better than I speak it and I speak better than I write it. But more or less in defense:thinking:
It's unusual to find people to speak Catalan without living there. Did you know that there is a region of France where Catalan is spoken? Catalan in those regions is spoken with a French accent.

It seems that a lot of Catalan translates easily--unless I got it wrong.

irmamar
September 28, 2009, 07:33 AM
Catalan is my second language. It is not my mother language, but I have
lived in Catalonia for many years. I understand it better than I speak it and I speak better than I write it. But more or less in defense:thinking:
It's unusual to find people to speak Catalan without living there. Did you know that there is a region of France where Catalan is spoken? Catalan in those regions is spoken with a French accent.

It seems that a lot of Catalan translates easily--unless I got it wrong.

Good, Poli! :applause: :applause::rose:

Em defenso - me defiendo - I can get by it.
Estàs potser...? - Tal vez estás en... - Are you in ... maybe? (or are you living...)
Molt - mucho - a lot

You surprised me! ;)

poli
September 28, 2009, 08:42 AM
One of the reasons I like Spanish so much is that when you speak Castilian you have the added dividend of understanding elements of other Romance languages too--even French, but certainly Portuguese, Italian and (as I found out today) Catalan. Thank you Irmamar.
Em defiendo- I can defend myself--as in I can defend myself in Spanish is I must is another way of saying I can get by
in Spanish.

brute
September 28, 2009, 09:37 AM

Very interesting. I also had no difficulty in making sense of your Catalan, although, like Bob, I thought em defenso meant "in self defence". Over the French border, it becomes Langue d'Oc I believe and a different dialect is spoken in the Balearic Islands. It has many similarities with French, Portuguese and Italian as well as Castilean Spanish.

Encara = ancora? Molt = molto? Parlo = parlo (Italian) = parle? (French)
Viure = vivir = vivre?
millor = mejor = meilleur?
em = en =em (portugues)?
sapiga = sabia ?...etc.

Next week I am spending a few days in Barcelona. I hope they can understand me there.:thinking:

irmamar
September 28, 2009, 02:29 PM
N'estic segura que t'entendran si parles castellà, aquí també se'n parla ;) :D

Poli, does your nick come from "políglota"? ;)

poli
September 28, 2009, 03:17 PM
N'estic segura que t'entendran si parles castellà,
aquí també se'n parla ;) :D
I'm not sure if they would understand you is you speak Castilian, even here they don't speak it.
Poli, does your nick come from "políglota"?-who me? poliglot:) ;)
---------------------------

brute
September 28, 2009, 04:31 PM
N'estic segura que t'entendran si parles castellà, aquí també se'n parla ;) :D

Poli, does your nick come from "políglota"? ;)

By the way, have you tried the free "on line" speech syntheser software called Paul E Glott? Just Google it. You will be amazed.:thumbsup::D

pjt33
September 29, 2009, 02:45 AM
Over the French border, it becomes Langue d'Oc I believe and a different dialect is spoken in the Balearic Islands.
Occitan is a different language. Catalan is spoken in parts of France, Spain, Andorra, and Italy; in Spain there are three main branches (Eastern Catalan, spoken in Barcelona; Western Catalan, spoken in western Catalunya and the Comunidad Valenciana (where it's called valenciano / valencià and you can offend some people by calling it català) and Mallorquín, spoken in the Balearic Islands). Then there are sub-dialects; e.g. Alacant, in the Comunidad Valenciana, has distinctive grammatical variations.

irmamar
September 29, 2009, 03:26 AM
El pronom "en" està relacionat amb el "en" francés o el "ne" italià. Més o menys vol dir "d'això". Així, "n'estic" o "se'n parla" no són frases negatives, sinó positives. Per fer la negació hauria de dir "No n'estic" y "no se'n parla" (n' i 'n són contraccions de en). En realitat, no sé ben bé si hauria de escriure "n'estic" o només "estic", és un dubte que tinc. Per a la negació també s'utiliza a vegades el "pas", com al francés: "no n'estic pas segura".

Però el que volia dir era que Brutus podia anar tranquil·lament a Barcelona, que tothom parla castellà. ;)

Brutus, he vist la pàgina, però no hi era el català. :D

Brutus, t'ensenyo unes quantes coses per a quan vagis a Barcelona (I'm sure you're able to understand me ;))

Hola - adéu
Bon dia -bona tarda - bona nit
Gràcies - de res (la "c" davant de i/e es pronucia com "s")
Parles (tu) / parla (vostè) anglès?
Jo no parlo català, només una mica d'espanyol (o castellà)
Quant és / quant val? Té canvi de 50€?

:)

Y si vas a Barcelona, aparte de ver todo lo que puedas de Gaudí, evidentemente, no te olvides de ir a visitar la iglesia de Santa María del Mar". ¡Es preciosa! :love:

brute
September 29, 2009, 08:30 AM
Gracias por la lección de catalán y de sus recomendaciones turísticas Irma. ¿De res = de nada?

irmamar
October 01, 2009, 11:51 AM
Sí, de res = de nada. Res = rien (francés). Res (latín) = cosa. ;)

pjt33
October 01, 2009, 12:07 PM
¿"Gens" también significa "nada", no? Pedí a alguien que me enseñara cómo decir en valenciano "No habla ni una palabra de valenciano," y me dijo que dijera "No parlo gens de valencià".

irmamar
October 01, 2009, 12:16 PM
Sí, a veces se usa "res" y a veces "gens", según a qué te refieras:

Saps si hi ha oli? No, no en queda gens (¿sabes si hay aceite? No, no queda nada -se refiere al aceite)
Què hi ha al rebost? No hi ha res (¿qué hay en la despensa? No hay nada - no hay ningún artículo)

No parlo gens de valencià (referido al valenciano)
No diu res aquest nen (no dice nada, ni una palabra)

No sé si me explico bien :thinking:

poli
October 01, 2009, 12:17 PM
I would think gens means gente.--generations-families etc., but that's a
guess.

irmamar
October 01, 2009, 12:25 PM
Gente = gent.
Nada = gens, res, cap.
Gen / genes = gene / genes (creo)